Selasa, 4 November 2014

LANGKAH PTPTN MEMOTONG PEMBIAAN TIDAK WAJAR

Langkah PTPTN memotong pembiayaan sebanyak 5 peratus ke IPTA dan 15 peratus ke IPTS adalah amat tidak wajar pada ketika rakyat berhadapan keadaan kewangan yang semakin tertekan.

Ini membuktikan bahawa dasar pembiayaan pendidikan Kerajaan Persekutuan telah gagal sama sekali. Pembaziran dan ketirisan yang melampau dibiarkan begitu sahaja sementara akses kepada pendidikan menjadi mangsa.

Pendidikan tinggi bukanlah keistimewaan atau kemewahan. Pendidikan tinggi semakin hari menjadi kepentingan awam. Rakyat Malaysia yang didedahkan kepada pendidikan yang mudah dicapai dan berkualiti menjadi warganegara yang bertanggungjawab dan pekerja yang produktif yang dapat menyumbang kepada pembangunan negara.

Justeru, matlamat kita sewajarnya meluaskan capaian ke IPT, bukannya menyukarkan keadaan atau lebih dasyat lagi memusnahkan impian anak-anak muda yang ingin melanjutkan pelajaran mereka. Pada masa yang sama perlu ada penstrukturan menyeluruh IPTS di mana banyak kolej-kolej tidal berkualiti hidup semata-semata atas pembiayaan PTPTN tetapi gagal memberikan pendidikan berkualiti dan membebankan generasi muda kita dengan hutang keliling pinggang.

NIK NAZMI NIK AHMAD
KETUA ANGKATAN MUDA KEADILAN
EXCO PENDIDIKAN, PEMBANGUNAN MODAL INSAN, SAINS, TEKNOLOGI DAN INOVASI SELANGOR

MOVE TO CUT PTPTN FUNDING UNFORTUNATE

The move to cut PTPTN funding by 5 percent for public institutions of higher learning and 15 percent for private institurions is an extremely unfortunate move at a time when the finances of ordinary Malaysians are being increasingly squeezed.

This is a sign that the Federal Government's education funding policies have been an abject failure. Horrendous wastage and leakages are tolerated while access to education withers away.

Education, at the tertiary level, is not a privilege nor is it a luxury. It is increasingly a public good: Malaysians who are exposed to accessible and good-quality education make for responsible citizens and productive workers who can contribute to value-add.

As such, our goal should be to help widen access to institutions of higher learning, rather than complicating matters or even crushing the dreams of young Malaysians aspiring to further their educations. There needs to be a wholesale revamp in the private sector as well where many substandard colleges survive purely on PTPTN funding while fail to provide quality education and burden our youth with higher debts.

NIK NAZMI NIK AHMAD
PARTI KEADILAN RAKYAT YOUTH LEADER
SELANGOR STATE EXCO ON EDUCATION, HUMAN CAPITAL DEVELOPMENT, SCIENCE, TECHNOLOGY AND INNOVATION

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...