Selasa, 8 November 2016

Kisah 2 Insiden Di Parlimen Hari Ini Berkenaan Banjir Kilat Di Bayan Baru - Menteri cuba lepas tangan.



Hari ini, saya telah minta kepada Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar  untuk memperuntukkan wang bagi menyelesaikan isu-isu banjir di Bayan Baru dan Batu Maung.Tetapi yang mengecewakan ialah beliau hanya mengulangi peruntukan untuk Tebatan Banjir di Sg Pinang.

Saya telah bekerja keras untuk menyelesaikan isu banjir ini. Bulan lepas, saya telah mesyuarat dengan Pengarah JPS, JD JPS, JD JKR dan Exco YB Chow (seperti dalam gambar) Kami telah mengenal pasti punca banjir. Tetapi usaha kami terbantut di sana, kerana isu utama adalah dana kerana berpuluh-puluh juta diperlukan!

Saya begitu kecewa kerana Menteri tidak mahu membantu. Dan projek tebatan banjir Bayan Baru tidak pernah dipertimbangkan oleh kerajaan persekutuan.

Tetapi, saya terjumpa dengan Ketua Menteri P.Pinang YAB Lim Guan Eng di lobi Parlimen. (Sebenarnya, saya menunggu dia, saya perlu membangkitkan isu banjir ini kepadanya). Saya segera memberitahu beliau isu banjir di Bayan Baru dan Batu Maung kepada beliau. Dia juga mengakui sesuatu perlu dilakukan. Tetapi beliau  berkata,  perlu berjumpa dengan  YB Chow terlebih dahulu.

Saya tidak memasang harapan tinggi, kerana saya tahu kerajaan negeri tidak mempunyai dana yang cukup. Saya pun balik ke sidang parlimen untuk meneruskan sesi. Kemudian tiba-tiba telefon saya berdering. Saya terlupa untuk tukar ke mode senyap.

Ia adalah satu panggilan daripada CM!

Beliau memberitahu saya bahawa baru habis bercakap dengan YB Chow. Beliau telah memahami masalah banjir di Bayan Baru dan Batu Maung. Beliau mahu saya untuk membincangkan butir-butir teknikal dengan YB Chow dan jumpa beliau untuk mendapatkan peruntukan bagi projek tebatan banjir.

Secara jujur saya memberitahu beliau projek tebatan banjir yang dicadangkan oleh JPS adalah berkos tinggi. Beliau secara berseloroh berkata "Saya akan melakukan apa saja untuk anda, Sim". Sebagai balasan, saya memberitahunya, saya akan belanja dia Minum ... haha.

Kita bernasib baik mempunyai CM yang mengambil berat tentang Bayan Baru & Batu Maung.

Selepas sesi parlimen, saya akan memberi tumpuan kerja saya untuk menyelesaikan  masalah banjir Bayan Baru dan Batu Maung.

Sim Tze Tzim
Ahli Parlimen Bayan Baru

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...