Selasa, 3 Februari 2009

Najib Sudah Hilang Kredibiliti Memimpin Negara-malaysiakini


Ekoran pendedahan Ketua bahagian KeADILan Ipoh Barat, Fauzi Muda yang mendakwa Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak telah mencuba tahun lalu untuk memujukkan supaya melobi dua ahli dewan undangan negeri (Adun) Pakatan Rakyat) di Perak supaya melompat parti dengan habuan RM50juta, kredibiliti Najib yang bakal ditabalkan sebagai Perdana Menteri ke 6 kini sedang dipersoalkan.

Sekalipun agensi berita nasional BERNAMA cuba melakukan cover-up terhadap kes berkenaan dengan memetik ulasan Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia, Dr. Sivamurugan Pandian yang menyatakan dakwaan itu tidak logik kerana lebih baik BN menggunakan wang yang besar jumlahnya itu untuk projek yang membawa faedah dan manfaat kepada rakyat, terutama projek pembangunan yang akan memberi kelebihan kepada parti gabungan itu daripada membeli dua ADUN PR.

"Kenapa perlu menghabiskan RM50 juta untuk dua orang wakil rakyat? Ia perkara yang tidak rasional dan merupakan satu tuduhan liar oleh Pakatan terhadap BN, dan jika BN membuat tawaran sedemikian, ia memberikan imej negatif kepada parti gabungan itu".

Namun Dr. Sivamurugan terlupa bahawa sebenarnya pembelian kedua-dua ADUN berkenaan adalah di dalam satu grand-design untuk menumbangkan kerajaan Pakatan Rakyat. Justeru itu RM50juta adalah satu angka yang sudah menjadi kecil pada orang yang telah terdesak untuk menunjukkan bahawa kononnya parti di bawah kepimpinannya telah menerima sokongan rakyat.

Harakahdaily melaporkan Ketua Penerangan PAS Pusat, YB Mahfuz Omar menyatakan beliau tidak terkejut dengan pendedahan itu malah ia merupakan amalan biasa bagi Umno.

Beliau berkata sebelum ini Umno dan Barisan Nasional (BN) pernah cuba membeli calon PAS di Johor dan terdapat bukti di mana BN melakukan perkara yang sama di Sabah.

"Perkara ini satu amalan biasa bagi Umno dan BN. Suatu masa dahulu Adun PBS di Sabah di culik dan dikuarantin dan akhirnya BN dapat bentuk kerajaan di Sabah," tegas beliau.

"Pada tahun 60an juga, akibat dari perbuatan Umno ini lah yang menyebabkan kerajaan PAS di Terengganu tumbang," tegas beliau.

Fauzi turut mendakwa baru-baru ini ditawarkan pula RM5 juta untuk dirinya serta RM5 juta seorang untuk mendapatkan keduadua Exco kerajaan Negeri Perak daripada PKR iaitu Mohd Osman Jailu (Changkat Jering) dan Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang) supaya melompat parti.

Beliau mendakwa kononnya BN turut berjanji akan menggugurkan tuduhan rasuah ke atas Mohd Osman dan Jamaluddin iaitu dakwaan menerima rasuah berhubung kelulusan permohonan projek perumahan bernilai RM180 juta di Sri Iskandar, Perak Tengah.

Pendedahan ADUN Bukit Selambau Kedah, Arumugam a/l Vengatarakoo yang mendakwa terhadap cubaan untuk menculiknya pada 17/10/2008 disamping tawaran daripada beberapa individu untuk memujuknya keluar dari Parti Keadilan Rakyat, yang terbaru sekali beberapa hari yang lalu, dengan beberapa tawaran lumayan menjelaskan bahawa UMNO/BN sanggap melakukan apa saja bagi mempastikan mereka mendapat semula kerusi-kerusi DUN atau parlimen yang telah dimenangi oleh Pakatan Rakyat sekalipun menggunakan taktik kotor.

Seandainya Najib sebelum ini pernah bersumpah beliau tidak mengenal Altantuya, kini beliau dicabar untuk bersumpah bahawa beliau tidak terlibat di dalam isu penculikan dua exco negeri Perak beberapa hari lalu dan juga menawarkan jutaan ringgit kepada individu yang sanggup melompat parti dari Pakatan Rakyat ke UMNO/BN. Beliau juga dicabar untuk bersumpah bagi menafikan dakwaan sesetengah pihak bahawa beliau terlibat di dalam mempengaruhi keputusan hakim yang membebaskan Abdul Razak Baginda di dalam kes Altantuya.

Beliau yang selama ini seniasa memperlekehkan setiap tuduhan dan cabaran yang dihadapkan kepadanya tidak lagi akan dapat melepaskan diri terutama di dalam isu kemelut politik di Perak apabila telah nyata bahawa beliau terlibat dengan strategi jahat dan kotor untuk merampas Perak dengan cara yang tidak demokratik.

Dengan pelbagai laporan terkini, rakyat menjadi semakin sangsi apakah beliau kerkesempatan untuk menjadi Perdana Menteri Malaysia yang ke6 kerana perbuatan jijik yang dilakukan dengan menggunakan limpahan dana sebegitu banyak untuk menjadi orang nombor 1 negara tidak mungkin akan berjaya.

Arus kebangkitan rakyat pasca pilihanraya menyaksikan bahawa rakyat menolak segala bentuk rasuah, kezaliman dan penipuan yang menjadi amalan UMNO/BN selama ini dan rakyat akan tetap menghukum pemimpin-pemimpin yang tidak bertegriti daripada berkuasa.

Suara rakyat adalah suara keramat. PRK Kuala Terengganu yang lalu mengesahkan jutaan ringgit yang ditaburkan oleh Najib sebagai jurumudi kempen UMNO/BN sudah tidak lagi mampu untuk menjamin boleh menjulangkan semula namanya seperti kesombongannya dan keangkuhannya di dalam PRU2004 setelah meraih majoriti yang lebih besar selepas hanya menang dengan majoriti 241 undi pada PRU11 pada 1999 di Pekan Pahang. Jangan lupa fakta itu Najib!

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...