Selasa, 22 Disember 2009

Lagi enjin F-5E lesap


KUALA LUMPUR: Sebuah lagi enjin pesawat tempur F-5E milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dipercayai lesap ketika dibawa ke stor simpanan sementara di Pangkalan Udara Kuala Lumpur Sungai Besi.

Kali ini, ia dikatakan diseludup ke Eropah.

Kehilangan enjin GE J85-21A digunakan pesawat tempur F-5E milik TUDM berpangkalan di Skuadron Ke-12 Scorpion Pangkalan Udara Butterworth itu dipercayai didalangi individu sama yang didakwa terbabit kehilangan enjin pertama.

Menurut sumber, ia dipercayai hilang kira-kira lima bulan selepas enjin pertama lesap ketika menunggu untuk diselenggarakan kontraktor dilantik, kira-kira dua tahun lalu.

Difahamkan, enjin terbabit tidak tiba ke destinasi untuk penyelenggaraan ketika dibawa dari Butterworth ke Kuala Lumpur menggunakan kontena kendalian kontraktor terbabit.

“Kehilangan enjin kali kedua ini dipercayai didalangi kumpulan sama membabitkan anggota TUDM dan petugas syarikat penyelenggaraan terbabit,” katanya.

Sementara itu, Pejabat Peguam Negara terpaksa menghantar semula fail siasatan kes terbabit kepada Polis Diraja Malaysia (PDRM) semalam, atas siasatan belum lengkap dan ia disahkan Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail.

Media Sabtu lalu melaporkan kehilangan enjin pesawat tempur terbabit bersama dokumen mengandungi butiran penyelenggaraan serta tahun perkhidmatan enjin dari simpanannya di Gudang Material Udara I (Matra I), Pangkalan Udara Sungai Besi.

Panglima Angkatan Tentera, Tan Sri Azizan Ariffin, ketika ditemui Jumaat lalu, mengesahkan kehilangan enjin pesawat tempur itu angkara orang dalam dan dipercayai dibantu individu tertentu untuk diseludup bagi pasaran luar negara.

Azizan dipetik sebagai berkata, Angkatan Tentera Malaysia (ATM) memandang perkara itu sebagai kes berprofil tinggi dan sedia bekerjasama dengan polis dan agensi kerajaan lain seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk membantu menyelesaikannya.

Berikutan, katanya, ATM dan TUDM kini mengetatkan proses dokumentasi terhadap semua aset strategik miliknya berkuat kuasa serta-merta, selain menubuhkan jawatankuasa audit dalaman bagi mengesan kes penyelewengan lain.

Difahamkan, hasil siasatan dalaman seorang pegawai kanan berpangkat Brigedier Jeneral serta 20 lagi pegawai dan anggota dikenakan tindakan bersara awal.

TUDM mula menggunakan pesawat tempur buatan Amerika Syarikat itu pada 1974 tetapi hanya enam unit masih digunakan ketika ini, masing-masing model RF-5E dan F-5E yang berpangkalan di Butterworth.

Jet pejuang berusia lebih 30 tahun itu digantung perkhidmatan beberapa tahun lalu beri
kutan cadangan kerajaan menggantikan pesawat tempur jenis baru

sumber disini

'UMNO PERASUAH 1 Malaysia... Pembohong seluruh rakyat Malaysia’

™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH "!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/
!!!.. LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!!

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...