Solidariti Anak Muda Malaysia

Solidariti Anak Muda Malaysia
anak muda..!!! korang kini dah boleh mula..!!! disini ia akan memandu korang..!!! jgn takut sbb ini tempat anak muda yg brani..!!! disini tempat anak muda yg kuat prinsipnye..!!! pendaftaran akan dibuka..!!! SELAMAT DATANG..!!

Selamat Tahun Baru Ma'al Hijrah 1433

Selamat Tahun Baru Ma'al Hijrah 1433
Selamat menyambut kedatangan tahun baru 1433 Hijrah kepada semua umat islam di muka bumi ini......

Cara buat duit dengan mudah.....

Cara buat duit dengan mudah.....
sila klik gambar untuk memperolehi pendapatan yang lumayan

"Ya Allah!! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah....... . turunkan lah bantuan mu kali ini kepada orang orang Islam di Libanon, hancurkanlah rejim zionis.. amin . ..."> >(Lalu bacalah surah Al Fil / membayangkan kehancuran tentera Yahudi - dengan Izin Allah)
ahli UMNO menyamar ahli PAS...
UMNO dah kehabisan modal....
go to UMNO

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Rabu, 21 Julai 2010

UMNO Perasuah, Pengundi Perasuah, BN Merasuah !

Oleh: annuar kamaruddin

Menurut tatabahasa Melayu, awalan Pe digunakan untuk menunjukkan pelaku, pembuat atau orang profesional contoh orang yang menipu; penipu. Orang yang meragut; peragut. Petinju; cari makan dengan bertinju, Pegusti, ahli gusti professional, Pesilat, kerja bersilat dibayar elaun MSN untuk bersilat.

Tak pernah berhenti memberi rasuah; Perasuah. Manakala awalan Pe juga merujuk kepada orang yang kena . Contoh Pesakit, orang kena sakit. Pelatih, orang kena latih. Orang yang kena rasuah, Perasuah.


Sebut pasal rasuah, perkara yang dah lama berlaku dari dulu sampai sekarang. Bak kata slogan yang dicedok dari iklan oren fn, dulu, kini dan selamanya. Sebabnya perasuah tu tak takut kena dakwa.

YB Abang Mat Sabu dah naik letih ceramah pasal rasuah ni. Dah dekat dua puluh tahun. Tahun 2008 baru rakyat ada sedikit kesedaran. Yang saya ingat sikit-sikit kata Abang Mat, “UMNO dan BN tadak duit nak bagi pengundi.

Depa pinjam kat tauke-tauke. Bila BN menang, dia terhutang budi. Nak balas budi, dia kena bagi tanah ke, projek ke, lesen ke apa saja yang mendatangkan duit. Kebanyakan tauke-tauke ni terlibat perniagaan. Apa lagi kalau nak cepat dapat duit, minta nak naik harga. Last-last rakyat yang kena tanggung. Puncanya, rasuah.

Ada satu kes benar. Kalau nak jadi calon YB, mesti jadi ketua bahagian. Dato yang ada Ph.D dari London ni memang bijak dia punya PR dan seranta. Maklumlah pernah jadi SU PM. Tinggal satu cawangan lagi jadi penentu pencalonannya. Cawangan ni pulak ada dua kampong. Satu Kg. (Baru) satu lagi Kg. (Lama).

Jauhpun tak jauh mana pun. Kayuh basikal sepuluh minit sampai. Maka diapun sewa bas bawa orang Kg. (Lama ) mesyuarat di Kg. (Baru). Hasil usahanya dan duit poket sikit, dia menang. Jadi YB, jadi pulak Exco. Rupanya dia pinjam duit tauke nak rasuah ahli dari Kg. Lama.

Di Kg. Lama ni adalah tanah kosong lebih kurang sepuluh ekar. Ada padang bola. Tau-tau tanah tu dah jadi milik tauke popular tu. Padang bola habis, dah jadi perumahan. Dah hampir siap sekarang ni. Apalagi, anak KC UMNO Kg. Lama tu marah sangatlah. Tubuh cawangan PAS. Naik bendera PAS. Saya kata, nasik dah jadi bubur. Tanah dah hilang. Padang dah lenyap. Itulah padah terima rasuah. Tak lama selepas itu, anak KC tu patah balik ke UMNO. Rupanya kena rasuah juga. Katanya sebab nak sewa kuaters kerajaan. Kuaters tu untuk pegawai je. Dia PRA. Syarat mesti masuk UMNO.

Ini perihal rasuah yang saya paste dari Wikipedia.

Rasuah (Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.)
Rasuah merupakan suatu jenayah atau kesalahan undang-undang dimana seseorang mendapat kebebasan, kontrak atau keistimewaan (favours) dari pihak berkuasa atau sesebuah syarikat selepas memberi wang, hadiah, keraian kepada pihak-pihak tersebut. Menurut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia terdapat empat kesalahan rasuah yang utama:

Meminta/Menerima Rasuah
Menawar/Memberi Rasuah
Membuat Tuntutan Palsu
Menyalahguna Jawatan/Kedudukan

Pemberian rasuah jika tidak dibendung akan mengakibatkan banyak masalah sosial kerana undang-undang tidak akan dipatuhi dengan sepenuhnya. Maka kegiatan jenayah dan ketidakadilan akan berleluasa. Rasuah di kalangan penguatkuasa adalah perkara biasa di kebanyakan negara pengeluar petroleum dan negara miskin terutamanya di Amerika Latin.

Indeks Persepsi Rasuah Indeks ini ialah Indeks Persepsi Rasuah yang dikumpul dari ahli perniagaan atau bisnes yang memberi mata dengan skala 0 hingga 10 dengan 10 (bersih dari rasuah) dan 0 (kadar rasuah yang amat tinggi).

Indeks ini telah dirangka oleh Transparency International satu badan antarabangsa yang menganalisa ketelusan serta kadar rasuah di peringkat sejagat.

Antara negara-negara yang mempunyai kadar rasuah yang amat tinggi dan mendapat mata di antara 1.5 dan 2.0 dalam TI Corruption Perceptions Index 2004 termasuklah:

Haiti
Bangladesh
Nigeria
Myanmar
Chad
Paraguay
Azerbaijan

Di kalangan negara ASEAN (selain Myanmar), Indonesia mempunyai mata yang sangat rendah iaitu pada 2.0. Manakala Malaysia terletak di bahagian yang lebih tinggi iaitu dengan mata 5.0. Namun negara ASEAN yang mendapat keyakinan paling tinggi ialah Singapura dengan 9.3.

Politik wang ialah istilah rasuah bagi perlakuan mengunakan wang ringgit dalam pertandingan atau dalam mempengaruhi seseorang ahli atau perwakilan bagi meraih sokongan terhadap seseorang calon yang bertanding merebut jawatan yang dipertandingkan.

Secara mudah adalah wang tunai diberikan kepada pengundi bagi mendorong mereka mengundi calon berkenaan. Selain wang, pemberian berbentuk hadiah, barangan seperti kain pelikat / kain batik, dan pemberian tender atau kontrak tertentu jika bertujuan mempengaruhi pengundi, juga digolongkan sebagai politik wang.

Melihat kepada definisi SPRM, sepatutnya UMNO dah lama masuk lokap kerana perbuatan rasuahnya. Pengundi pun akan ikut sama. Tapi apasal tadak apa-apa tindakan pun. Kerana UMNO masih berkuasa. UMNO sepatutnya ikut contoh polis tampal stiker “JANGAN RASUAH” Apa polis saja kah yang berpotensi rasuah. JPJ, Puspakom, Pejabat Tanah, JPP kenapa tak tampal.

Selagi pengundi jadi Perasuah, selama itulah UMNO akan selamat. Yang menghairankan, kenapalah Tok Nek, Tok Wan, Atuk, Pak Cik Makcik kat kampong-kampong masih dok undi UMNO-BN. Padahal anak cucu dia dok kena bayar macam-macam. Yuran sekolah mencecah ratus ringgit. Yuran universiti kena hutang PTPN.

Barang dok naik harga. Saman sana sini. Sebab makan rasuah. Masa tak pilihanraya, UMNO Perasuah, ahli Perasuah. Masa pilihanraya UMNO Perasuah, Pengundi Perasuah. BN Merasuah.

'UMNO PERASUAH 1 Malaysia... Pembohong seluruh rakyat Malaysia’


™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH "!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/
!!!.. LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!!