Rabu, 10 Disember 2008

Sokong kenyataan Khairy : Baitulmal harus bantu tanpa kira latar politik

29 November lepas beberapa media perdana telah melaporkan kenyataan YB Khairy Jamaluddin (Ahli Parlimen Rembau) yang menggesa Baitulmal Negeri Sembilan mengagihkan bantuan tanpa pilih kasih. Kenyataan ini dibuat kerana beliau telah mendapat banyak aduan mengenai permohonan bantuan khususnya dalam DUN Paroi di tolak.

che'GuBard selaku Ketua Bahagian Rembau dengan ini menyokong sepenuhnya kenyataan Ahli Parlimen Rembau ini.

Namun untuk pengetahuan YB Khairy, pemimpin Umno lah yang sering mengganggu proses agihan bantuan tidak kira dari Baitulmal atau mana - mana agensi yang mengagihkan bantuan termasuklah TEKUN , Mara dan seumpamanya. Kami punya rekod aduan ketika pemohon membuat permohonan ada agensi yang bertanyakan keahlian parti politik pemohon. Malah berdasarkan agihan bantuan zakat ketika Perdana Menteri menyampaikan cek ketika melawat Negeri Sembilan pada Ramadhan lepas, agihan diberikan berdasarkan kepentingan politik juga.

Contohnya dua pertubuhan bukan kerajaan yang menfokuskan kegiatan mereka membantu anak yatim dan ibu tunggal di Rembau ini di sisihkan dan diberi amaran kerana terlibat dalam aktiviti membantu rakyat susah di Rembau bersama keADILan. Dua organisasi ini tidak terlibat dalam aktiviti / kegiatan politik bersama keADILan tetapi hanya bersama dalam program kemarasyakatan namun pihak Umno khususnya pihak ADUN Chembong memberikan amaran kepada mereka. Ini amat menyedihkan.

Jika benar YB Khairy jujur dalam mengeluarkan kenyataan tersebut, keADILan Bahagian Rembau sanggup bekerjasama dalam mengumpulkan data rakyat miskin dan agihan bantuan. Harapnya ia bukan hanya kenyataan retorik menjelang pemilihan Umno untuk meraih undi semata.

sumber maklumat dari blog che'GuBard

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...