Isnin, 4 Mei 2009

Hukum Org kafir membaca al-Quran-malaysiakini

"Rasulullah S.A.W biasa menghantar surat kepada para pembesar dan raja-raja untuk menyeru kepada Islam dan di dalam surat baginda terdapat ayat2 suci al-Quran, perkataan Bismillah dan Muhammad Rasulullah sudah tentu ada. 

Kini apabila terdapat daripada kalangan Non Muslim membaca ayat-ayat suci al-Quran, maka muncullah mereka yang mengaku islam mempertikaikannya seolah-olah merekalah yag hebat dan menjaga al-Quran sedangkan mereka sebenarnya telah menjauhkan diri daripada la-Quran dan menolak sumber perundangan dan syariatnya yang sepatutnya dilaksanakan secara menyeluruh. 

Laungan bantahan ini hanyalah sekadar retorik untuk kepentingan politik sempit mereka yang semakin terjerumus ke arah kehancuran. Mereka bimbang jika golongan Non Muslim memahami kebenaran,kemurnian, keadilan Islam dan mukjizat al-Quran, maka sokongan terhadap mereka semakin mereka menjadi semakin tipis dan akhirnya mereka terbuan dan pupus. 

Para sarjana Barat termasuk bangsa yahudi telah lama membaca al-Quran dan mengkajinya, serta mengamalkan dalam kehidupan mereka seperti kaedah pemakanan, kesihatan, ilmu sains seperti geologi, astronomi, alam sekitar dan sebagainya. 

Mengapa golongan yang mengaku hebat ini tidak membantah? Bahkan terdapat para pelajar Islam sendiri yang berguru dengan mereka di universiti-universiti yang terletak di Barat. Kita melenting bila hal ini berlaku, sebaliknya mereka sendiri yang membelakangi al-Quran, bahkan berapa ramai anak-anak muslim yang buta jawi dan al-Quran pada masa kini. 

Sepatutnya kita merasa gembira apabila Non Muslim mula menghayati kebenaran al-Quran dan Islam, dan berdoa supaya mereka diberi hidayah oleh Allah Taala, bukan menyekat mereka daripada berusaha men dekati islam dan kebenarannya. 

Marilah kita membaca dan merenung petikan beberapa pendapat ulama-ulama silam yang bermazhab Syafii tentang hukum orang kafir membaca al-Quran supaya jelas kepada kita dan sedar ebtapa islam itu untuk seluruh umat manusia. 

1.Syeikh Muhammad al-Khatib al-Syarbini kitabnya Mughni al-Muhtaj menjelaskan: 

اما الكا فر فلآ يمنع القرأة القرأن لآنه لا يعثقد حرمت دلك كما قال الموردي 


"Adapun orang kafir, maka dia tidak ditegah daripada mmbaca al-Quran, kerana dia tidak beriktikad tentang haramnya perbuatan demikian, sebagaimana kata al-Mawardi" (Mughni al-Muhtaj, jilid 1 halaman 72) 

2.Pengarang kitab I'ana al-Talibin telah memetik keterangan dari kitab Busyra al-Karim seperti berikut: 
فلا يمنع الكافر منها ان لم يكن معاندا ورجب اسلآ مه 

"maka tidak ditegah orang kafir daripada membaca al-Quran, jika dia tidak bersikap menentang dan diharap dia akan memeluk islam" (I'anah al-Talibin, jilid 1 halaman 85) 

3. Syeikh Muhammad Arsyad al-Banjari dalam kitabnya Sabil al-Muhtadin berkata: 

"dan hanyasanya ditegah kafir daripada menyentuh mashaf kerana haram menyentuh dia itu terlebih muakkad dengan dalil haram menanggung(memegang) dia serta hadas dan haram menyentuh ia dengan najis bersalahan dengan membaca Quran kerana harus membaca dia serta hadas dan harus membaca dengan mulut yang kena najis" (Sabil al-Muhtadin, jilid 1, halaman 112) 

4. Syeikh Daud al-Fatani dalam kitabnya Bughyah al-Tullab berkata: 

"dan keluar dengan kata muslim orang kafir maka jangan ditegahkan dia daripada membaca Quran kerana tiada iktikad akan haramnya tetapi jika kita harap akan islamnya" (Bughyah al-Tullab, jilid 1, halaman 49) 

semoga bermanfaat untuk semua"

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH ""!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/ 
" LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!! "

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...