Isnin, 28 Disember 2009

Antara Scorpene dan Ghadir, Mana Lebih Baik?

Scorpene Buatan Perancis - RM3.4 Billion untuk 2 bijik

Harganya ialah RM3.4 billion. Kapal ini dibeli atau mula dibina pada tahun 2000. Ia buat bersama oleh syarikat DCNS Peranchis dengan Navatia Sepanyol yang memang pakar dalam pembuatan kapal selam. Kapal ini dibanggai kerana berkeupayaan dapat mengawal perairan, dapat menyelam sejauh 100 hingga 200 meter.

Ia juga dilengkapi dengan pelbagai kemudahan modern dan kelengkapan perang enam tiup peluru berpandu yang boleh dilancarkan serentak. Peluru berpandu ini anti kapal permukaan dan terpedo antikapal selam.

Ianya berkuasa diesel dan elektrik dengan kelajuan 20 knot nautika itu berkemampuan membawa 10 torpedo dan 30 periuk api, manakala pengisian peluru berpandu menggunakan sistem automatik sepenuhnya








Ghadir Buatan Iran - saya estimate RM50juta setiap satu.

Iran telah membina sendiri beberapa kapal selam kecil yang ‘halimunan’ iaitu tidak dapat dikesan oleh radar dan sonar. Kapal selam ini diberi nama Ghadir.

Kapal selam ini dapat mengesan kapal dan kapal selam musuh serta memusnahkannya dengan peluru berpandu atau torpedo. Ianya dilengkapi dengan peralatan dan teknologi yang canggih dan terkini.

Spesifikasi : Berat 120 tan , Panjang 29 m , Kelajuan permukaan air 11 knot, Kelajuan dasar laut 8 knot , Senjata Torpedo 2533 mm peluru berpandu dan pelancaran periuk api , Enjin Disel Elektrik











Baiklah, kita andaikan sebijik Ghadir harganya RM50juta merujuk kepada saiz dan kualitinya.

Scorpene yang berharga 1.7billion setiap satu ditempah sejak tahun 2000 dan salah satu daripada dua bijik yang diorder telah sampai ke perairan Malaysia pada July 2009. Lagi sebijik mungkin tahun depan.

Malaysia telah menghabiskan 3.4Billion atau sebenarnya hampir 4Billion jika termasuk komisyen yang syarikat Razak Baginda dapat. Penterjemah bahasa peranchis ketika itu ialah Altantuya, yg cuba minta sedikit habuan daripada 500juta tersebut.

Daripada 3.4Biliion, kita boleh beli 68 bijik kapal selam buatan Iran (sekiranya estimate saya tepat sebijik = RM50juta).

Bayangkan, 2 biji kapal selam diserang oleh 68 bijik mini-kapal selam. Atau, apa yang 2 bijik kapal selam dapat cover dalam perairan Malaysia nie berbanding 68 bijik kapal selam? 10 di Selat Melaka, 10 di Laut China Selatan, 20 di Laut Sulu dan selebihnya 28 bijik kapal selam di selat tebrau mengelilingi rakan kita Singapura

sumber disini

Saya nak pengunjung blog ini membandingkan antara dua buah kapal selam, yang mana lebih hebat sekiranya kedua-duanya bertempur. Mana lebih baik antara Scorpene dan Ghadir? Anda nilaikanlah sendiri.


'UMNO PERASUAH 1 Malaysia... Pembohong seluruh rakyat Malaysia’

™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH "!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/
!!!.. LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!!

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...