Sabtu, 20 Februari 2010

Lompat tak boleh, melompat boleh...!!!!


Persoalan boleh atau tidak boleh seseorang wakil rakyat itu lompat/melompat parti harus dilihat dari segi agama dan moral.

Di sisi agama Islam adalah haram jadah bagi seseorang wakil rakyat itu bertindak lompat keluar parti, lebih-lebih lagi parti yang didukungnya itu memperjuangkan keadilan berteraskan ajaran Islam. Namun, hukumnya halal bagi seseorang wakil rakyat dari parti sekular melompat parti dan menyertai parti lain yang memperjuangkan ajaran Islam.

Dalam konteks, wakil rakyat yang dulunya menang melalui parti yang memperjuangkan prinsip keadilan, tiba-tiba melompat keluar parti dan mengisytiharkan diri sebagai wakil rakyat bebas (tidak menyertai mana-mana parti), maka hukumnya berdosa kerana prinsip bebas adalah telah mengingkari persetujuan dan amanah pengundi yang memilihnya di atas prinsip keadilan.

Meskipun begitu, dari aspek moral yang bebas daripada bayangan agama, sudah pasti menganggap apa bentuk aktiviti wakil rakyat lompat-melompat itu sebagai sah. Ini kerana ukuran yang dipakai adalah prinsip undang-undang, pragmatisme dan prinsip demokrasi sekular. Kesemua prinsip ini tidak mengaitkan soal dosa pahala, etika dan unsur kerohanian masyarakat. Asalkan apa yang dilakukan akan mencapai kepuasan diri dan keegoan politik peribadi. Rujukan agung zaman bagi kes seperti ini adalah peristiwa rampasan kuasa di Perak berlaku diakibatkan oleh tindakan tidak bermoral segi undang-undang, sikap pragmatik dan ego menguasai diri tiga wakil rakyat – Adun Jelapang (DAP), Changkat Jering (KeADILan) dan Behrang (KeADILan) – telah melompat parti dan menyertai bebas lalu menyokong BN.

Sebenarnya huraian di atas adalah realiti timbang tara antara pemikiran politik sekular dengan fikrah perjuangan Islam pegangan Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz. Namun, fikrah perjuangan Islam adalah selari dengan prinsip al-Quran dan menjadi landasan perjuangan kepimpinan di dalam Islam. Sedangkan prinsip politik sekularisme adalah kepuasan kebendaan dan menolak agama.

Justeru itu, adalah silap sama sekali jika membaca maksud pengamatan Tuan Guru di dalam isu wakil rakyat yang keluar (lompat/melompat) parti itu dari aspek pemikiran sekular. Ini kerana konteks pengamatan Tuan Guru adalah keagamaan dan perjuangan berlandaskan keadilan sejagat, bukannya demokrasi semata-mata.


Pandangan benar Tuan Guru Nik Abdul Aziz

Huraian dalil-dalil nyata dan articulate (qat’i) berikutnya adalah menjawab kepada isu-isu yang utarakan di atas. Sekali gus memberi jawapan kenapa Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz, Mursyidul Am PAS tidak bersetuju dengan tindakan wakil rakyat lompat keluar parti (seperti kes Datuk Ibrahim Ali dan Datuk Seri Abu Zahrain Mohamed Hashim). Sebaliknya, Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz bersetuju jika sekiranya wakil rakyat dari parti sekular melompat untuk menyertai parti yang memperjuangkan Islam (contohnya ura-ura wakil rakyat BN menyertai PAS pada 16 September 2008).

Pertama, ciri parti yang direstui sebagai memperjuangkan Islam ialah parti itu hendaklah menerima hakikat pemerintah sebenar di alam raya ini ialah Allah Subhanahu wa taala. Pati sekular sudah tentu tidak akan sama sekali menerima hakikat uluhiyah dan rububiyah Allah Yang Maha Kuasa.

Firman Allah,

أَلَا لَهُ ٱلۡخَلۡقُ وَٱلۡأَمۡرُ‌ۗ تَبَارَكَ ٱللَّهُ رَبُّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ

Maksudnya, “Ingatlah, mencipta dan memerintah hanyalah hak Allah, Maha Suci Allah Yang Mencipta dan Mentadbirkan sekalian alam.”

(Surah al-A’raf 7:54)

Kedua, ciri kepimpinan parti hendaklah dipimpin oleh pemimpin yang sedia mematuhi perintah Allah, iaitu seorang yang beriman, beramal dan bertakwa kepada Allah dan Rasul.

Firman Allah,

ٱتَّبِعُواْ مَآ أُنزِلَ إِلَيۡكُم مِّن رَّبِّكُمۡ وَلَا تَتَّبِعُواْ مِن دُونِهِۦۤ أَوۡلِيَآءَ‌ۗ قَلِيلاً۬ مَّا تَذَكَّرُونَ

“(Katakanlah kepada mereka wahai Muhammad): Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan.”

(Surah al’A’raf 7:3)

Ketiga, pemimpin hendaklah pertama-tamanya yakini dengan janji Allah, lalu ia menjadi seorang yang beragama dan menguruskan kepimpinannya untuk mentadbir kuasa bila diberi kuasa dengan hukum Allah dan sunah Rasulullah Sallallahu alaihi wasallam.

Firman Allah,

وَعَدَ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ مِنكُمۡ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَـٰتِ لَيَسۡتَخۡلِفَنَّهُمۡ فِى ٱلۡأَرۡضِ

Maksudnya, “Dan Allah menjanjikan orang-orang yang beriman dan beramal soleh dari kalangan kamu (wahai umat Muhammad) bahawa Dia akan menjadikan mereka khalifah-khalifah yang memegang kuasa pemerintahan di bumi.”

(Surah an-Nur 24:55)

Keempat, parti itu hendaklah mendidik ahlinya dengan asas ketaatan berteraskan aqidah, iaitu mentaati Allah, Rasulullah dan para pemimpin yang diberi kuasa, dan sifat pemimpin itu hendaklah melaksanakan kuasa mengikut panduan al-Quran dan as-sunnah.

Firman Allah.,

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِى ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡ‌ۖ فَإِن تَنَـٰزَعۡتُمۡ فِى شَىۡءٍ۬ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللَّهِ وَٱلرَّسُولِ إِن كُنتُمۡ تُؤۡمِنُونَ بِٱللَّهِ وَٱلۡيَوۡمِ ٱلۡأَخِرِ‌ۚ ذَٲلِكَ خَيۡرٌ۬ وَأَحۡسَنُ تَأۡوِيلا

Maksudnya, “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu kepada Rasulullah dan kepada "Ulil-Amri" (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (Kitab) Allah (Al-Quran) dan (Sunnah) Rasul-Nya jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya.

(Surah an-Nisa’ 4:59)

Ciri keempat ini disokong lagi dengan hadis Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bermaksud, “Tidak ada ketaatan baginya yang mengingkari Allah.”

(Riwayat Tabrani)

“Dengar dan taat adalah wajib bagi setiap orang Muslim, dalam perkara yang ia suka atau benci, melainkan dia diperintah untuk membuat maksiat – maka hilanglah tanggungjawabnya.”

(Hadis Muttafaq’alaih)

Sehubungan dengan ciri keempat di atas, jika berlaku pengkhianatan oleh pemimpin kepada asas-asas perjuangan yang dinyatakan di dalam ciri-ciri di atas, maka pemimpin tersebut tidak boleh lagi ditaati. Malahan pemimpin tersebut layak untuk ‘dihukum’ oleh rakyat, sama menjatuhkannya atau minta dia berundur/meletak jawatan bagi membolehkan seorang pemimpin lain dipilih.

Justeru itu, rasionalisasi Tuan Guru Nik Abdul Aziz mencadangkan kepada Ibrahim/Abu Zahrain agar meletak jawatan adalah menepati skala perjuangan yang bertunjangkan Islam. Ini kerana mereka itu sebelum ini bersama Pakatan Rakyat yang mengenderai perjuangan rakyat untuk menegakkan keadilan dan menolak kezaliman.

Sementara dalam nada berbeza pula, Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyokong ura-ura wakil rakyat BN untuk melompat parti bagi menyertai Pakatan Rakyat menjelang 16 September 2008. Ini kerana, wajah parti komponen BN semuanya adalah beralaskan dasar sekular, menolak Islam yang anti-keadilan dan banyak melakukan korupsi-koalisi-nepotisme (KKN). Maka, tindakan meninggalkan parti itu adalah menepati hukum Islam.

Rumusan daripada empat ciri bagi parti yang memperjuangkan prinsip ajaran Islam di atas, maka ia adalah berada di landasan yang memenuhi prinsip keadilan sejagat yang diterima dan seharusnya diperjuangkan oleh semua pihak yang menjalani kehidupan berteraskan agama.

Firman Allah,

لَقَدۡ أَرۡسَلۡنَا رُسُلَنَا بِٱلۡبَيِّنَـٰتِ وَأَنزَلۡنَا مَعَهُمُ ٱلۡكِتَـٰبَ وَٱلۡمِيزَانَ لِيَقُومَ ٱلنَّاسُ بِٱلۡقِسۡطِ‌ۖ وَأَنزَلۡنَا ٱلۡحَدِيدَ فِيهِ بَأۡسٌ۬

شَدِيدٌ۬ وَمَنَـٰفِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعۡلَمَ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۥ وَرُسُلَهُ ۥ بِٱلۡغَيۡبِ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ قَوِىٌّ عَزِيزٌ۬


Maksudnya, “Demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab Suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan.”

(Surah al-Hadid 57:25)

Firman Allah lagi,

وَلَا تُطِعۡ مَنۡ أَغۡفَلۡنَا قَلۡبَهُ ۥ عَن ذِكۡرِنَا وَٱتَّبَعَ هَوَٮٰهُ وَكَانَ أَمۡرُهُ ۥ فُرُطً۬ا

Maksudnya, “Dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam Al-Quran, serta dia menurut hawa nafsunya dan tingkah-lakunya pula adalah melampaui kebenaran.”

(Surah al-Kahfi 18:28)

Semoga Tuhan Yang Esa sedia menolong mana-mana pemimpin yang berjuang di atas ajaran yang benar (Islam) dan menolak kebatilan (sekular).


'UMNO PERASUAH 1 Malaysia... Pembohong seluruh rakyat Malaysia’


™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH "!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/
!!!.. LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!!

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...