Rabu, 24 Februari 2010

Naib Presiden PAS, PKR disoal siasat kerana menghasut

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub mengaku disoal siasat oleh polis atas dakwaan mengeluarkan kenyataan berunsur hasutan dalam suatu perhimpunan aman di Pulau Pinang pada 7 Februari lalu.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian memberitahu Harakahdaily bahawa polis turut menyoal siasat Naib Presiden PKR, Sivarasa Rasiah petang tadi selepas menyertai suatu wacana anjuran Sekretariat Pakatan Rakyat di Parlimen.

“Kedua-dua kami disiasat di bawah Akta Hasutan,” kata Salahuddin sebagaimana dipetik dari suatu akhbar elektronik.

Ditanya motif di sebalik tindak tanduk polis menyiasat kedua-dua mereka, Salahuddin menganggap siasatan tersebut amalan lazim pihak polis.

“Ia kelihatan seperti skrip yang sudah pun disediakan,” ujarnya.

Tambahnya lagi, dalam siasatan selama setengah jam, polis bertanya beberapa soalan berkaitan isu kalimah ‘Allah’ dan beberapa isu politik tanah air.

Pun begitu, beliau enggan menjawab beberapa soalan polis atas alasan Seksyen 112 Kanun Prosedur Jenayah membolehkan seseorang saksi untuk menjawab soalan pegawai penyiasat (IO) atau sebaliknya.

Sivarasa, Ahli Parlimen Subang pula berkata, polis tidak bertanya beliau berkaitan isu kalimah ‘Allah’ sebagaimana Salahuddin.

Sebaliknya, beliau diminta menjawab beberapa soalan yang menyentuh kes liwat Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang sedang berlangsung sekarang.

Sehubungan itu, beliau turut menafikan siasatan polis bahawa beliau ada mengeluarkan kenyataan berunsur hasutan pada awal bulan ini.

Beliau yang juga pengamal undang-undang berkata, kenyataannya yang menyentuh kes Anwar tersebut merupakan suatu analisis politik biasa masyarakat awam.

“Saya tidak melihat apa-apa masalah bagi saya menjelaskan pandangan saya kepada orang ramai dan memberikan analisis politik agar rakyat boleh membuat rumusan mereka,” ujarnya.

Tambahnya lagi, kenyataan di Pulau Pinang itu merupakan kenyataan sulung beliau berkaitan peribadi Anwar.

Dalam pada itu, beliau turut mempersoalkan motif polis menyiasat beliau dan Salahuddin petang tadi.

“Saya melihat ini sebagai usaha untuk menakut-nakutkan pemimpin Pakatan dan untuk menghalang kami daripada bercakap tetapi tugas kami ialah untuk menjelaskan kepada publik tentang isu-isu penting,” katanya.

Selain Sivarasa dan Salahuddin, dilaporkan Polis turut menyoal siasat disoal Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, Ahli Parlimen Teluk Intan, M. Manogaran dan Adun Kota Alam Shah, M. Manoharan, Pegawai Ahli Parlimen PAS, Wan Jo sejak tiga bulan lalu atas dakwaan mengeluarkan kenyataan berunsur hasutan yang pelbagai.

Dalam perkembangan yang sama, Sivarasa berkata, dakwaan mengeluarkan kenyataan berunsur hasutan itu dibuat oleh Inspektor Irwandi Khirrudin Mohamad Rejal pada 8 Februari lalu.

Ekoran itu, beliau mencabar pihak polis sendiri supaya mengenakan tuduhan hasutan terhadap Ahli-ahli Parlimen Pakatan Rakyat terbabit sekiranya pihak berkuasa merasakan mereka benar-benar telah melanggar undang-undang.

Untuk menghadapi siasatan polis, Sivarasa dan Salahuddin diwakili oleh peguam N. Surendran.

Manakala, siasatan mereka tadi direkodkan oleh dua orang pegawai polis dari Ibu Pejabat Polis Seberang Jaya.


'UMNO PERASUAH 1 Malaysia... Pembohong seluruh rakyat Malaysia’


™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH "!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/
!!!.. LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!!

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...