Sabtu, 27 Februari 2010

Seksyen 289 (a) Kanun Acara Jenayah patut dimansuhkan

Gambar hiasan

KUALA LUMPUR : Seksyen 289 (a) Kanun Acara Jenayah patut dimansuhkan kerana peruntukan itu dilihat sebagai 'Ultra Vires' kerana ia secara terang-terangan bercanggah dengan Perkara 8 (2) Perlembagaan Persekutuan.

Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) Muhammad Faisal Abdul Aziz berkata demikian dalam suatu kenyataannya di sini ketika merujuk tindakan seorang bekas pengurus bank yang mencabar hukuman sebat ke atasnya sebelum ini.

Terdahulu, seorang bekas pengurus bank dikatakan telah mencabar hukuman sebat ke atasnya kerana peruntukan undang-undang itu disifatkan sebagai hal yang menindas dan prejudis terhadap kaum lelaki.

"Seksyen itu menyatakan bahawa hukuman sebat tidak boleh dikenakan ke atas mana-mana pesalah wanita. Justeru itu, peruntukan sedia ada ini dilihat amat bercanggah dengan prinsip kesaksamaan dan anti diskriminasi jantina sepertimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan," kata beliau.

Dalam pada itu, kata Muhammad Faisal, Perkara 8 (2) Perlembagaan Persekutuan pula menyatakan bahawa, 'Kecuali sebagaimana dibenarkan dengan nyatanya oleh Perlembagaan ini, tidaklah boleh ada perbezaan terhadap warganegara semata-mata oleh sebab agama, kaum, keturunan, tempat lahir, atau gender dalam mana-mana undang-undang.'

Sementara itu, tambahnya hal pemansuhan peruntukan ini juga perlu bagi mengelakkan sebarang kekeliruan dan kecelaruan sistem perundangan negara khususnya apabila ia melibatkan peruntukan undang-undang Syariah bagi negeri-negeri tertentu.

Hukuman sebat syariah tidak bersifat diskriminasi jantina

Secara umumnya, kata Muhammad Faisal, di dalam beberapa peruntukan Syariah, hukuman sebat boleh dikenakan ke atas mana-mana pesalah tanpa mengira jantina pesalah berkenaan.

"Sebagai contoh, Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan dibaca bersama Seksyen 4 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (pindaan 1987) memperuntukkan bahawa bagi sesiapa yang didapati bersalah meminum minuman yang memabukkan boleh dijatuhi hukuman denda tidak lebih RM5,000.00 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau disebat tidak melebihi 6 kali sebatan.

"Ini bertepatan dengan lunas-lunas perundangan Islam yang menyatakan bahawa hukuman sebat boleh dikenakan ke atas kesalahan tertentu tanpa mengira perbezaan jantina seseorang," tambah beliau lagi.

Beliau turut merujuk surah An-Nur ayat 2 di mana Allah s.w.t berfirman, "Perempuan yang berzina dan lelaki yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat."

Namun demikian, katanya, kaedah dan cara pelaksanaan hukuman tersebut perlu dikaji semula agar ia bersesuaian dengan nilai-nilai dan sifat-sifat kewanitaan.

Lantaran itu, tambah Muhammad Faisal, pihaknya berpendapat bahawa, kaedah pelaksanaan hukuman sebat menurut undang-undang Islam adalah lebih bersifat berperikemanusiaan, tidak mencederakan, serta bertujuan mendidik pesalah dan hal ini menjadi kaedah terbaik yang harus dilaksanakan juga ke atas pesalah wanita.

Dalam perkembangan berkaitan, PKPIM turut menggesa semua pihak untuk bersama-sama mengambil bahagian dalam memberi sumbangan idea bagi memastikan keharmonian antara sistem undang-undamg Sivil dan Syariah terjalin.


'UMNO PERASUAH 1 Malaysia... Pembohong seluruh rakyat Malaysia’


™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH "!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/
!!!.. LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!!

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...