Selasa, 22 Jun 2010

Tian hormati keputusan hakim



KUALA LUMPUR, 21 Jun: Ahli Parlimen Batu, Tian Chua berkata, beliau menghormati keputusan Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Ghazali Cha yang mengekalkan kedudukannya sebagai Ahli Parlimen Batu berikutan denda RM2,000 yang dikenakan ke atasnya.

Menurutnya, keputusan hakim itu jelas, termasuk menyatakan pilihan raya kecil tidak perlu diadakan.

"Saya bukan peguam untuk membuat tafsiran, keputusan hakim pada saya sangat jelas.

"Seperti kata hakim, sesiapa tidak bersetuju, boleh cabar di Mahkamah Rayuan dan mempertikaikan," katanya ketika ditemui di parlimen hari ini.

Dalam pada itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz, berkata parlimen tidak perlu memutuskan status Tian.

Hakim, katanya adalah yang paling berhak untuk mengintepretasi undang-undang dan sebarang keputusan hakim perlu dihormati.

Sementara itu, beliau menggesa Menteri Penerangan, Kebudayaan dan Warisan, Datuk Seri Utama Rais Yatim supaya memulihara kembali kebebasan media di tanah air.

Beliau membuat gesaan demikian kerana beberapa wartawan dari media arus perdana dihalang dari melaporkan sesuatu berita yang dianggap menggugat kepentingan Umno BN.

Baginya, gesaan tersebut adalah wajar berdasarkan insiden yang menimpa Joshua Wong, Penerbit Buletin dan Isu Semasa NTV7.

Pengarah Strategik PKR itu mendakwa bahawa wartawan terbabit diminta supaya meninggalkan NTV7 disebabkan campur tangan tidak langsung Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor sendiri.

Dakwanya lagi, wartawan terbabit sebelum itu turut dilarang dari membincangkan isu politik serta menjemput panelis dari kalangan pembangkang untuk berbincang tentang Pilihan Raya Kecil Hulu Selangor.

Selain Joshua, beliau berkata, Penerbit TV2 Chau Z Lam turut dihalang menyiarkan rancangan Galeri Mandarin Nasional kerana dokumentari itu mendedahkan tentang realiti kesengsaraan rakyat pribumi Sarawak disebabkan pembinaan Empangan Bakun pada pilihan raya kecil Sibu.

Dakwanya lagi, kerajaan takut pengundi akan terpengaruh dengan dokumentari itu.

Katanya lagi, dakwaan tersebut bukan dibuat secara tidak berasas sebaliknya Ketua Pengarah Bilik Berita, Jumat Engsong sebelum ini pernah mengakui insiden yang menimpa Chau.

Disebabkan keberanian wartawan TV2 itu, beliau berkata, Chau telah menerima surat penamatan perkhidmatan.

Sehubungan itu, beliau meminta Rais menjelaskan sejauh mana kementerian komited menghormati profesionalisme wartawan, khususnya yang berkhidmat dalam media arus perdana.

'UMNO PERASUAH 1 Malaysia... Pembohong seluruh rakyat Malaysia’


™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH "!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/
!!!.. LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!!


Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...