Khamis, 1 Julai 2010

PROGRAM SEMPENA KUNJUNGAN TOKOH USAHAWAN IT DUNIA KE NEGERI SELANGOR


Kelesuan pembabitan pihak swasta dalam penjanaan ekonomi negara menyebabkan Malaysia masih terperangkap dengan ekonomi bernilai rendah dan sederhana rendah sejak tempoh sedekad yang lalu. Dalam usaha memecah kebuntuan tersebut, Kerajaan Negeri Selangor mengambil initiatif melalui pendekatan inovasi dalam merintis jalan melalui program-program kebijakan ekonomi bagi memacu pertumbuhan mampan.


Dengan iltizam mencentuskan ledakan inovasi, YB Dato’ Seri Anwar Ibrahim selaku YB Penasihat Ekonomi Negeri Selangor telah menjemput Mitchell Kapor, seorang tokoh inovasi dan keusahawanan Teknologi Maklumat (IT) yang terkenal di persada dunia untuk hadir ke Selangor pada 2 Julai 2010.


Mitchell atau Mitch Kapor merupakan pengasas Lotus Development Corporation dan juga pereka cipta perisian Lotus 1-2-3, satu aplikasi perisian komputer yang telah merevolusikan penggunaan komputer peribadi di era 80-an dan 90-an. Beliau yang diletakkan setanding dengan tokoh-tokoh lain seperti Steve Job, Larry Page dan Bill Gates, juga adalah merupakan Pengerusi Pengasas Mozilla Foundation, pencipta web browser Mozilla Firefox.


Mengambil peluang tersebut, Kerajaan Negeri melalui YB Rodziah Ismail, Jawatankuasa Tetap Sains, Teknologi dan Inovasi dengan kerjasama Persatuan Teknopreneur Malaysia (TeAM) telah menyusun program satu hari di Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, Shah Alam, Selangor.


Satu sesi dialog di antara Mitch Kapor dan Dato Seri’ Anwar Ibrahim bersama pemimpin industri, usahawan, dan kerajaan pada sebelah pagi. Perbincangan akan mengkhususkan kepada pendekatan berbeza yang boleh diambil bagi mengalakkan inovasi dan keusahawanan melalui pemikiran baru sebagai teras dalam penjanaan ekonomi Selangor.


Manakala pada pukul 2.30 petang bertempat di Dewan Jubli Perak, Mitch Kapor akan menyampaikan seminar umum berkisarkan kepada pengajaran yang boleh diteladani daripada kejayaan Silicon Valley sebagai pusat keusahawanan dan inovasi global. Dijangkakan seramai 1,000 orang akan hadir untuk mengambil manfaat dari seminar tersebut dalam usaha mewujudkan suasana perniagaan yang kondusif bagi melahirkan usahawan yang berdaya saing.


Selaku Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan turut mengadakan sesi perbincangan tertutup dengan Mitch Kapor bagi mengenalpasti usahasama yang dapat dijalinkan diantara komuniti usahawan IT dunia dan Kerajaan Negeri bagi terus memacu pertumbuhan ekonomi Selangor.


'UMNO PERASUAH 1 Malaysia... Pembohong seluruh rakyat Malaysia’


™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH "!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/
!!!.. LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!!

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...