Ahad, 19 Jun 2011

SAMM alu-alukan perhimpunan ' KOTOR ' Pemuda UMNO 9 July ini


Perhimpunan Bersih 2.0 akan tetap diteruskan biarpun pelbagai ancaman dan gangguan termasuk dari pergerakan Pemuda Umno, tegas Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).
Pengerusinya, Badrul Hisham Saharin berkata, SAMM mengalukan rancangan Pemuda Umno untuk mengadakan perhimpunan pada 9 Julai ini, atas prinsip hak kebebasan berhimpun seperti dijamin perlembagaan.
Menggelar himpunan sayap Umno itu sebagai ‘Anti Bersih’ atau ‘KOTOR’, Badrul turut menyarankan supaya pihak polis menjadi ‘fasilitator’ bagi menyediakan laluan dan kawasan bagi kedua-dua himpunan berkenaan.
“Seliakan mana kawasan dan laluan yang seharusnya dilalui Bersih dan anti Bersih (KOTOR).Jika ini berlaku lancar, Malaysia sudah mula menapak ke depan dari kematangan hak, memperteguh demokrasi dan akan lebih dihormati,” ujar Badrul atau lebih dikenali Chegu Bard dalam kenyataan medianya.
Namun secara sinis, Chegu Bard mempersoal pendirian Pemuda Umno, yang sebelum ini membuat laporan polis kononnya perhimpunan Bersih akan menyebabkan berlaku huru hara, peniaga rugi dan sebagainya.
“Rupanya semua itu alasan menggunakan hujah rakyat sahaja. Melihat ugutan mereka tak menjejas kelancaran mobilisasi dan promosi Bersih 2 maka mereka pula membuat u – turn dengan mengumumkan yang mereka turut nak berhimpun sekali.
“Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) ingin ucap tahniah kepada pemuda Umno dengan keputusan tersebut. Cuma bunyinya macam sedikit ‘rimba’ kerana nak berhimpun kerana orang lain berhimpun,” katanya yang turut mempersoal tujuan sebenar Pemuda Umno.
Mengulas mengenai Bersih pada 9 Julai ini, Chegu Bard berkata, ia akan menjadi himpunan rakyat terbesar yang pernah diadakan bagi menuntut 8 perkara berhubung reformasi pilihan raya.
Ia katanya, adalah pembersihan senarai pengundi, mereformasikan undi pos, penggunaan dakwat kekal, kempen minima 21 hari, akses kepada media yang lebih adil, memperkukuh institusi awam, menghentikan rasuah pilihan raya dan politik kotor.
“Perlu ditegaskan kita bukan mahu menjatuhkan kerajaan melalui jalanraya. Setakat ini semua bersetuju untuk menjadikan pilihanraya sebagai jalan terbaik menukar kerajaan.
“Sebaliknya proses turun ke jalanraya ini sebagai praktik demokrasi – hak berhimpun dan menyatakan pendapat yang dijamin oleh Perlembagaan,” tegas beliau

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...