Isnin, 2 Februari 2009

MILIK SIAPAKAH BERUK INI?-malaysiakini

Rupa-rupanya di Malaysia ku ada manusia beruk. Tidak diketahui macam mana rupanya, mungkin seperti hanuman kera putih, atau iras-iras beruk mat yeh. Bontotnya licin kemerah-merahan ketikamana taiknya tak melekat. Manusia jenis ini rasanya yang menyorok 2 ADUN dan Exco negeri Perak seperti dilapor oleh media.

Manusia-manusia beruk ini bukan main calang nampaknya, boleh menculik dan menyorok orang lain demi politik beruk ala biro tatanegara dan UMNO/BN. Dalam dunia manusia yang ada haiwan beruk ini serasi dengan UMNO/BN. Haiwan beruk yang main sorok-sorok ADUN untuk diberukan sebagai UMNO tidak ubah dengan Israel di Gaza. Keberukan UMNO yang menculik dan menyorok ADUN/Exco untuk diberukan dalam UMNO ini timbul semula walaupun dalam dunia yang canggih manggih ini.

Sarang-sarang beruk yang menculik dan menyorok ini tidak diketahui. Yang hebatnya beruk-beruk yang kerjanya menyorok dan menculik Bala dan Exco Perak sekarang baik sangat dengan UMNO. Usaha beruk-beruk penyulik dan penyorok ADUN/Exco Perak dan Bala demi keberukan UMNO terkini menyebabkan imej beruk semakin terserlah.

Bagi orang-orang biasa, mungkin tidak dapat membayangkan betapa beruk-beruk tersebut begitu berkuasa, sehingga tugas keberukannya berfungsi dan mampu menumbangkan sesebuah kerajaan.

Oleh kerana beruk-beruk berkenaan tidak jelas atas dahan mana mereka bergayut sehingga Exco Perak gagal dikesan walaupun dalam keadaan sistem telekomunikasi yang serba hebat sekarang ini. Agaknya beruk-beruk yang menculik dan menyorok Exco Perak ini bukan sebarang beruk. Mungkin beruk-beruk berkeris silang atau beruk-beruk di BTN atau beruk-beruk SB atau beruk-beruk Musa Hassan di Bukit Aman.

Beruk-beruk yang menculik dan menyorok Bala serta Exco Perak itu tidak diketahui mereka bergerak dalam sistem mana. Dalam sistem demokrasi ala Parlimen, Raja Berpelembagaan atau atas sistem beruk-beruk mat yeh atau sistem hanuman kera putih. Kumpulan yang mendapat keuntungan dari kewujudan sistem beruk ini tentulah tidak jauh dari perangai beruk-beruk yang menculik dan menyorok Exco Perak ini.

Sebagai orang, kita perhatikan bukan isu Perak jatuh ke tangan UMNO/BN selepas Exco disorok dan diculik oleh beruk-beruk, tetapi isu yang jauh lebih besar ialah kewujudan sistem beruk itu sendiri. Bagaimana beruk-beruk tersebut boleh wujud.  Kalau ada sistem beruk yang keberukannya demi UMNO wujud dalam negara Malaysia. Maka masyarakat manusia yang tidak berperangai beruk akan bertembung dengan manusia-manusia beruk yang menggunakan sistem beruk dan kera untuk terus memerintah negara.

Kalau UMNO/BN dapat kembali Perak dengan taktik beruk ini, maka masyarakat manusia seluruh dunia dapat saksikan di Malaysia ada sistem beruk yang berkuasa untuk menentukan parti UMNO/BN memerintah melalui cara beruk menculik dan menyorok ADUN bukan UMNO/BN.  Milik siapakah beruk dan sistem beruk ini?
 

 

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...