Khamis, 29 Januari 2009

Tiga 'bandar politik wang' Umno-malaysiakini

Temerloh, bandar ikan patin, dijadikan lokasi strategik agen-agen politik wang dalam Umno untuk mengatur strategi kempen pemimpin nasional yang berebut jawatan dalam pemilihan parti Mac depan.

Menurut sumber, bandar itu dipilih sebagai tempat pertemuan pemimpin-pemimpin Umno bagi mewakili tengah Pahang yang merangkumi bahagian-bahagian Maran, Jerantut, Bera dan Kuala Krau.

Kuantan pula dijadikan lokasi mobilisasi sokongan perwakilan- perwakilan timur Pahang dan Raub bagi barat Pahang.

pekan temerloh pahang 290109Kata sumber, mereka berkumpul di tempat-tempat tertentu di bandar Temerloh pada hari yang telah ditetapkan.

"Pemimpin luar Pahang yang ingin melobi perwakilan-perwakilan Umno Pahang Tengah perlu bertemu di Temerloh. Mereka menghulurkan wang kepada agen-agen untuk diagihkan kepada perwakilan.

"Banyak tempat yang boleh dijadikan tempat bertemu seperti restoran, resort dan hotel tertentu," kata sumber dalaman parti itu lagi yang enggan dikenali.

"Mereka daripada pelbagai golongan, ada yang bekerja sendiri, penganggur dan sebagainya.

"Kegiatan agen-agen politik berkumpul ini berlaku sejak bulan Oktober lagi iaitu sebaik sahaja mesyuarat Umno bahagian bermula.

"Mereka bukan menjadi agen untuk seorang dua sahaja tetapi semua orang yang mahu menggunakan khidmat mereka."

Sumber itu diminta mengulas penangkapan beberapa individu oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana didakwa terlibat dalam politik wang menjelang pemilihan Umno.

Sumber itu berkata, identiti agen berkenaan sukar dikesan kerana mereka hanya berhubung dengan individu tertentu sahaja.

"Malah calon yang hendak bertanding tidak mengenali agen berkenaan dan kerana itu mereka terpaksa menggunakan orang tertentu di tempat berkenaan.

"Calon hanya memberi ucapan berkempen kepada agen berkenaan supaya memanjangkannya kepada perwakilan bahagian," katanya.

Menurut sumber itu lagi, agen ini mempunyai "kaki" mereka sendiri di setiap bahagian di Pahang.

Dengan ini, katanya, mereka boleh mengatur pertemuan dengan agen-agen di bahagian tersebut dengan mudah.

Sementara itu, bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kuala Semantan, Datuk Mohd Hamdan Sudin ketika dihubungi berkata, ramai pemimpin politik dari seluruh negara berkunjung ke Temerloh terutama pada hari minggu.

Bagaimanapun, beliau tidak tahu sama ada agen-agen politik bergiat di bandar tersebut.

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...