Rabu, 25 Februari 2009

Desas - Desus Konflik Pak Lah & Najib Memuncak-malaysiakini

 Banyak sumber berita , ulasan dan komen mutakhir ini mempercayai ada nya konflik , atau tikam menikam antara Pak Lah dan Najib menjelang 24 mac 2009 nanti.

Pendapat dan Ulasan yang paling mungkin boleh dipercayai dibuat oleh Mahathir  , katanya ada kemungkinan Pak Lah tidak bercadang serah kat Najib menjelang tarikh itu.

Begitu juga dengan komen yang dibuat oleh Ahli Prlimen Teluk Kemang Dato' Kamarul Baharin Abbas , katanya " PM pasang jerat besar pastikan Najib tidak jadi PM"
Jadi ada kemungkinan memang Pak Lah tidak akan melepaskan jawatan PM nya ada kebenaranya , kerana ia juga menimbulkan kebimbangan anak Mahthir iaitu ,  Ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Tun Mahathir meminta semua pihak memberikan penghormatan tertinggi kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebaik sahaja beliau melepaskan jawatannya apabila berakhir Perhimpunan Agung UMNO, bulan depan

Ini dibuat dengan harapan supaya Pak Lah mengotakan segala janji – janji nya yang 'dibuat' tahun lalu . Mungkin kenyataan Pak Lah ini  " Sokong Najib sepenuhnya" akan meredakan sedikit kebimbangan najib tentang ketidakmungkinan beliau diberikan jawatan PM , dan hanya mendapat post Presiden UMNO saja .
 
Ini kerana telah mula diperkatakan di sana sini kemungkinan Perhimpunan Agung UMNO ditunda.
Bagi menyedapkan hatinya yang sudah mula gusar , kata Najib " Perhimpunan Agung UMNO ikut jadual" 

Tidak dikethui secara tepat lah adakah kenyataan Najib ini boleh diterimapakai atau tidak. Ini kerana , N 29 Batang Ai juga akan diadakan PRK berikutan kematian ADUNnya. 

Ini mungkin point yang sangat berguna untuk Pak Lah , bagi menunda Perhimpunan Agung UMNO ke suatu tarikh lain , ,melepasi 7hb April. " Mati aku macam ni " kata Najib

Ada baiknya Najib tidak berprasangka burok , kerana Pak Lah dah cakap
" beliau tidak akan lakukan sesuatu yang memalukan kerajaan" 

Catatan Akhir
Walaupun cuba digambarkan semuanya ok , cukup baik , mesra , kedua – dua pihak saling memberi jaminan dan pengakuan , namun arus di dasar berlainan nada dan bahasanya.

Kalau benar perumpamaan menyebut kalau tidak ada angin masa kan pokok bergoyang. 24 mac masih panjang lagi . masih ada kira – kira 30 hari lagi.
 
Segalanya serba mungkin dan boleh jadi.
Sebab , kalau meneliti tajuk berita dalam media hari , iaitu " 90 aduan rasuah politik membabitkan pemimpin umno"  ia pastinya menganggu jadual harian Najib sehingga menjelang 24 Mac nanti.

Berbalik kepada tajuk berita tu ,  ianya boleh meliputi semua peringkat pemimpin , bermula dari Najib hingga ke bawah , iaitu yang terlibat dalam perebutan ini , kecuali Pak Lah kerana sudah tidak termasuk dalam nama yang akan merebut apa – apa jawatan

Apa kata kalau - kalau Najib adalah termasuk salah seorang dari 90 orang dikatakan Pak Lah tu ?


p/s
Prof rasa berat bagi Pak Lah nak lepaskan jawatan PM tu. " Kau , Najib nak pegang jawatan Presiden UMNO ambil lah " kata Pak Lah

Lepas 28 hb Mac  nanti , dan menjelang PRK P59  ,  N 25 dan N 29  , Najib akan diseret ke mahkamah kerana terpalit dalam rasuah politik wang pemilihan umno dan juga akan diheret ke satu lagi mahkamah kerana ditarik oleh Si Sairul , beliau hanyalah 'kambing hitam' saja.

Kata Pak Lah , " kalah dalam PRK tu tak jadi kudis , sebab kedua – dua kerusi tu memang hak Anwarkecuali N 29 yang ni akan dipertahankan walau macam mana sekali pun.

Agaknya , begitu lah 'ending' perjalanan politik Najib
 

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...