Jumaat, 21 Ogos 2009

UMNO Kini Hanya Mementingkan Undian Melayu Sahaja-malaysiakini


Sumber: TheRockNews
Penulis: Chen Rui Ping
Tajuk: UMNO Kini Hanya Mementingkan Undian Melayu Sahaja


Selain itu, UMNO telah menyerang Pakatan Rakyat Selangor dari pelbagai segi supaya mereka dapat merampas kuasa kerajaan Selangor pada bulan September, mereka melabelkan DAP sebagai parti yang anti-Melayu, anti-Islam, mereka juga melabelkan Anwar Ibrahim sebagai pengkhianat bangsa, akan tetapi, mereka juga mahu menubuhkan kerajaan perpaduan dengan PAS.

Langkah UMNO yang menyerang Anwar dan Nik Aziz adalah kerana mereka tahu keuda-dua tokoh tersebut adalah faktor perpaduan dalam Pakatan Rakyat, sekiranya mereka mahu memecahbelahkan Pakatan, kedua-dua tokoh tersebut perlu dijatuhkan terlebih dahulu.


此外,巫统/国阵更从不同面向攻击民联,以便在9月夺取雪州政权,如把行动党抹黑成反苏丹、回教和马来人的政党;把安华形容成是一个国家、民族和回教的叛徒;但是另一方面,却拉拢回教党组织团结政府。

巫统会大肆攻击聂阿兹和安华,因为这两人是民联团结的力量,巫统知道要粉碎民联,就要先让这两人倒下。




UMNO Kini Hanya Mementingkan Undian Melayu Sahaja

Walaopun kini semakin menghampiri sambutan hari kemerdekaan, namum adakah kemerdekaan kali ini akan disambut dengan semangat 1Malaysia?

Najib yang melaungkan slogan 1Malaysia selepas memerintah dengan hasrat Malaysia akan muncul sebagai sebuah negara yang harmoni, tapi nampaknya pemimpin di sekitarnya tidak sehaluan dengan beliau, mereka mula menyerang PAS dengan mengatakan PAS sanggup bekerjasama dengan DAP yang anti-Islam supaya dapat menarik balik sokongan Melayu terhadap PAS.

UMNO kini sudah tidak mempedulikan perasaan parti komponennya dengan memainkan sentimen perkuaman seperti mengatakan orang Melayu jangan khianat kepada bangsa sendiri, begitu juga dengan langkah UTUSAN yang memainkan peranan yang sama iaitu mempermainkan isu perkauman.

Hal ini telah memberikan gambaran yang jelas dimana kumpulan konservatif dalam UMNO menjadi semakin mendapat sambutan dan parti komponen dalam Barisan Nasional pula tidak dapat buat apa-apa tentang senario tersebut.


Editor Siasah, Zulkifli Sulong turut berpendapat tindakan UMNO kali ini adalah untuk memancing undi Melayu sahaja tanpa menghiraukan perasaan MCA, MIC dan Gerakan.

"Saya hendak bertanya, kenapa MCA, MIC dan Gerakan masih bersama UMNO walaupun nampaknya UMNO tidak lagi menghormati anda" kata Zulkifli.

Langkah-langkah UMNO untuk memainkan isu perkauman memberikan pandangan kepada rakyat umum bahawa UMNO masih tidak mahu berubah, manakala pendirian MCA dan Gerakan pula ialah memperjelaskan pendirian UMNO kepada penyokong mereka.

Pandangan yang berlainan serta polisi negara menjadikan hubungan dan interaksi antara parti komponen dalam Barisan Nasional kini menjadi semakin renggang dan apa yang dapat diperhatikan ialah Barisan Nasional sememangnya hanya ditunjangi oleh UMNO sahaja.

UMNO juga tidak lagi mementingkan undi bukan Melayu kerana mereka berpendapat dengan undian Melayu yang mereka peroleh daripada PAS, mereka juga dapat mengekalkan tampok pemerintahan mereka.

Kini, UMNO dikatakan bermuka dua, mereka dilihat seperti parti yang mengamalkan keterbukaan tetapi dalam keterbukaan tersebut, mereka sebenarnya memainkan langkah yang keras.

Contohnya seperti kes Rakyat mempersoalkan langkah SPRM yang hanya menyiasat ADUN Selangor dan akhirnya menyebabkan kematian Teoh Beng Hock, kerajaan seolah-olah menubuhkan mahkamah ikues dan suruhanjaya diraja untuk menyiasat kes Teoh supaya dapat meredakan kemarahan rakyat dan melambangkan mereka adalah terbuka, tetapi mereka juga menyiasat kes ini seolah-olah kematian Teoh disebabkan beliau membunuh diri dan tiada kaitan langsung dengan cara penyiasatan SPRM.

Selain itu, UMNO telah menyerang Pakatan Rakyat Selangor dari pelbagai segi supaya mereka dapat merampas kuasa kerajaan Selangor pada bulan September, mereka melabelkan DAP sebagai parti yang anti-Melayu, anti-Islam, mereka juga melabelkan Anwar Ibrahim sebagai pengkhianat bangsa, akan tetapi, mereka juga mahu menubuhkan kerajaan perpaduan dengan PAS.

Isu Islam yang dulunya menjadi tajuk perdebatan dan mencari populariti antara PAS dan UMNO, tetapi kali ini UMNO telah bertukar haluan iaitu menumpu kesemua perhatian pada Nik Aziz sahaja.


Zulkifli berpendapat, langkah UMNO yang menyerang Anwar dan Nik Aziz adalah kerana mereka tahu keuda-dua tokoh tersebut adalah faktor perpaduan dalam Pakatan Rakyat, sekiranya mereka mahu memecahbelahkan Pakatan, kedua-dua tokoh tersebut perlu dijatuhkan terlebih dahulu.

Nik Aziz dijadikan tokoh yang dikritik berbanding pemimpin lain dalam PAS juga disebabkan pendirian Nik Aziz yang tidak mahu bekerjasama dengan UMNO dalam isu Kerajaan Perpaduan, kerana jelas, pemimpin lain seperti Hadi Awang, Nasarudin dan Mustafa Ali jelas lebih terpesong ke arah UMNO dalam isu Kerajaan Perpaduan ini.

Faktor lain yang menyebabkan mereka mengambil langkah tersebut adalah kerana UMNO yang mengalami kekalahan berturut-turut di Semenanjung, menjadikan kekalahan tipis di Manek Urai sebagai kemenangan mereka kerana mereka berpendapat mereka menggunakan strategi yang berkesan memainkan isu seperti Ketuanan Melayu, Isu Islam dan Institusi Diraja.

Selain itu, UTUSAN telah menjadi gerabak utama untuk strategi kali ini seperti tuduhan mereka terhadap masyarakat bukan Melayu baru-baru ini. Pendirian Muhyiddin Yassin yang menyatakan media adalah bebas dan mempunyai pandangan tersendiri seolah-olah menyetujui pendirian UTUSAN kebelakangan ini.

Kini UMNO mengambil langkah 2 muka sebagai strategi mereka iaitu menyatakan kepentingan semangat pelbagai bangsa disamping itu mereka juga memainkan isu perkauman, namum ini dilihat tidak akan membawa apa-apa faedah kepada parti komponen mereka.



巫统只想要马来票 现在是"三大议题"最露骨时刻

距离国庆日还有两周,但是这会是一个和乐的“一个马来西亚”国庆吗?

虽然首相纳吉上台以来,就一直大力宣传“一个马来西亚”概念,但是其所领导的巫统却不这么想。为了赢回马来票,巫统开始对其最大的对手——回教党进行攻击,说回教党和反回教的行动党合作。


此外,巫统近期其种种举动显示它已经不想理会国阵其他成员党的感受,《马来西亚前锋报》大玩种族议题,而副首相慕尤丁也时不时扮演“黑脸”,警告马来人不要背叛本事族群。

以上这些迹象是否显示,巫统内的强硬的鹰派再次抬头,而国阵其他成员党则只能看着它壮大?

巫统已经不理会国阵其他成员党的感受

马来政治周刊《Siasah》执行主编祖基菲苏隆(Zulkifli Sulong)在接受《风云时报》电访时指出,巫统近期的举动显示他只想吸引马来票,而不想理会马华、国大党和民政的感受了。

“我想问马华、国大党和民政,为什么还留在国阵,巫统/国阵已经不要你们,不在乎你们了。”

时事评论家陈亚才指出:“种种相关的种族主义言论一出来,民众就会觉得巫统没有改变,马华和民政等政党,也就要为国阵的行为解释,这是怎么样的一种状况。”


他说,巫统和其他成员党只有貌合神离或者相对表面的合作关系。“从各种政策到各种做法,都可以看到国阵成员党内部沟通不良的情况出现,而我们也可以看到这其中,巫统主导的色彩发挥得淋漓尽致。”

资深时事评论人李万千也认为,巫统此举显然已经不着重非马来票。“巫统只要拉住回教党,就可以稳住政权,所以它积极朝这个方向努力,因为巫统认为,只要有马来人支持,它就可以做很多东西。”

国阵在玩两面手法 一面开放一面强硬

李万千表示,巫统/国阵在玩两面手法,一面是开放的、欺骗性的,另一面是真正强硬的一面。

他举出了一些例子:“如反贪会查民联议员的手法就惹人非议,并且造成赵明福的死亡。为了平息众怒,政府一方面设立皇家委员会和验尸庭,但是调查却是以赵明福自杀的角度展开调查。”

“此外,巫统/国阵更从不同面向攻击民联,以便在9月夺取雪州政权,如把行动党抹黑成反苏丹、回教和马来人的政党;把安华形容成是一个国家、民族和回教的叛徒;但是另一方面,却拉拢回教党组织团结政府。”

陈亚才在接受访问时指出,回教议题一直是回教党和巫统角力的最大议题,只不过在不同的时候,焦点略有不同。“这一次,巫统锁定目标,很明显的把矛头对准回教党精神领袖聂阿兹。”

巫统垂死挣扎 现在是三大议题最露骨时候

祖基菲苏隆在访谈中也认为,巫统会大肆攻击聂阿兹和安华,因为这两人是民联团结的力量,巫统知道要粉碎民联,就要先让这两人倒下。

李万千表示,巫统最近攻击聂阿兹,是因为他坚决反对回教党和巫统合作。“现在回教党的三大头,如党主席哈迪阿旺、总秘书慕斯达法阿里(Mustafa Ali)和署理主席纳沙鲁丁都倾向和巫统合作。”

他说,巫统之前也会强调马来人主权、回教议题以及皇室议题,但是现在似乎是“最露骨的时候”。“巫统正在垂死挣扎,因为它在308之后的补选都一直吃败仗,除了在东马的那一场之外,但是吉兰丹玛力勿莱的补选的成绩却大有起色,令他们大为鼓舞。”

陈亚才表示:“受到吉兰丹玛力勿莱选举成绩的影响,马来票似乎已经回流国阵,这也激励了巫统。在308大选之后,一直处于挨打状况的巫统,在玛力勿莱补选后,不论言论或者动作,都是高姿态出发。”

国阵两条线并行的黑白脸手法

另外,陈亚才也点出:“在视觉上,《前锋报》则扮演了它的角色。例如这一段时日,它对华人社会的种种指责。但是令人忧心的是,副首相慕尤丁却认为,每个媒体都有自己的看法,应该给与尊重。副首相此举,在某一个程度上,是纵容《前锋报》。”

陈亚才接着分析说,虽然纳吉和慕尤丁一个扮“白脸”,一个扮“黑脸”;一个谈多元社会,一个谈马来人主权,两条线并行,但是对国阵非马来人政党如马华、民政党来说,并没有正面的推动作用。


™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH ""!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/
" LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!!

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...