Rabu, 24 Disember 2008

Samy Vellu pecat Bendahari Agung MIC serta merta

PETALING JAYA: Pemimpin veteran MIC, Tan Sri M. Mahalingam, antara orang kuat Datuk Seri S. Samy Vellu sekian lama, telah dilucutkan daripada jawatan Bendahari Agung parti itu berkuat kuasa serta-merta.

Malah difahamkan, Mahalingam, Bendahari Agung sejak tiga penggal lalu, telah diminta oleh Samy Vellu supaya melepaskan semua jawatan dalam MIC termasuk dalam sayap pelaburan dan pendidikan parti itu.

Mahalingam, 73, ketika dihubungi mStar Online sebentar tadi mengesahkan ada menerima surat daripada Samy Vellu semalam mengenai keputusan melucutkan jawatan itu.

“Saya ada terima surat daripada Datuk Seri (Samy Vellu) semalam. Tiada sebab dinyatakan. Lagipun melantik Setiausaha Agung, Bendahari Agung adalah kuasa Presiden,” kata Pengerusi MIED Capital Sdn. Bhd., syarikat yang menguruskan pelaburan pendidikan MIC.

mStar Online difahamkan ia berkait rapat dengan perkembangan terbaru dalam parti itu termasuk dipercayai ekoran pendirian beberapa pemimpin veteran menjelang pemilihan parti tahun depan, yang bakal menyaksikan Samy Vellu mempertahankan kerusinya.

Laporan semalam menyebut bakal calon jawatan Presiden, Datuk M. Muthupalaniappan kemungkinan berhadapan dengan tindakan disiplin parti dan ia telah dibincangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC) Khamis lalu.

Selain Bendahari Agung, Mahalingam juga merupakan salah seorang pengarah badan amanah sayap pendidikan MIC, Institut Perubatan, Sains dan Teknologi Asia (AIMST) yang baru ditubuhkan.

Ketika ditanya sama ada menyedari sebab atas tindakan itu, beliau yang juga bekas Setiausaha Agung MIC itu berkata, “itu anda kena tanya pada Presiden. Ia hak Presiden.”

Mahalingam merupakan bekas Ahli Dewan Undangan, Ahli Parlimen dan Timbalan Menteri sebelum dilantik sebagai Bendahari Agung.

Selaku Bendahari Agung beliau dilantik mengurus dan menyelia sayap pelaburan dan pendidikan itu.

Malah, dengan lantikan sebagai sebagai Bendahari Agung Mahalingam menganggotai CWC MIC - badan membuat keputusan dasar dan keputusan parti.

Bulan lalu Mahalingam dilantik menganggotai jawatankuasa pemilihan presiden. Pemilihan presiden akan diadakan suku pertama tahun depan.

Dalam pada itu, Samy Vellu tidak dapat dihubungi untuk mendapatkan ulasan mengenai sebab pemecatan Mahalingam.

http://www1.mstar.com.my/



Sumber dari Pink turtle

Tiada ulasan:

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...