Langkau ke kandungan utama

Rasuah : Malaysia tangga ke 47 tapi Pulau Pinang yang Di Puji-malaysiakini


Penang Island by aminur.
Maknanya lebih kurang macam ni.. Malaysia telah disenaraikan di tangga ke 47 dalam senarai negara yang kurang amalan Rasuah (kurang tu maksudnya ada amalan rasuah).. tetapi Pulau Pinang dipuji!!

Bangganya aku jadi anak negeri Pulau Pinang..

Kenapa Pulau Pinang dipuji?? korang baca kat bawah.
.
GEORGE TOWN, Sept 24 – Global corruption watchdog, Transparency International (TI), has ranked Malaysia as the 47th least corrupt nation in the world and commended the island state of Penang for its anti-corruption efforts.

Denmark, New Zealand and Sweden was listed by TI as the top three least corrupt countries as measured by the Corruption Perceptions Index (CPI), which ranks countries in terms of the degree to which businessmen and country analysts perceive corruption to exist among public officials and politicians.

Singapore, Finland, Switzerland, Iceland, Netherlands, Australia and Canada rounded off the top top least corrupt countries.

Malaysia came in 47th out of 180 countries in the index, tied with Hungary and Jordan.

The CPI is part of TI’s Global Corruption Report (GCR) 2009 released yesterday.

In its report on Malaysia, TI highlighted the Malaysian practice of the “revolving door” whereby individuals move from government to business, or business to politics, and back again, and estimated that corruption could cost Malaysia as much as RM10 billion a year.

“Significant government participation in the private sector and considerable business participation in politics means that the movement of gatekeepers to players and players to gatekeepers has a negative influence on the concept of checks and balances,” said TI.

“The complexity of the relationships between politics and the public and private sectors means that corruption may take place with impunity. Until drastic action is taken to separate the cosy relationship between government, business and politics, the anti-corruption effort will remain no more than a token gesture,” said TI.

Penang chief minister Lim Guan Eng says he is “humbled” by the recognition by TI and added that he was concerned over the fact that that corruption could cost Malaysia as much as RM10 billion a year – an amount equivalent to 1 or 2 per cent of GDP as pointed out by the GCR when it cited the findings of the special government business facilitation task force Pemudah and the World Bank.

“Transparency International’s recognition of anti-corruption efforts by the Penang state government through CAT (Competency Accountability And Transparency) governance is backed up by savings of nearly 12 per cent of the 2008 Penang state budget of RM 36 million from operating expenditure. This RM 36 million savings has allowed the state government to carry out social programs and implement its people-oriented government,” said Lim.


TI said that the Penang state is the first Malaysian state government to implement the open tender system for government procurement and contracts.

It also recognised the state government’s directive barring administrators and state executive councillors from making any new land applications and efforts to attract professionals to serve on various boards, such as the Penang State Appeals Board.

“On behalf of the Penang state government, we feel humbled by the recognition given by a world renowned body such as Transparency International and would redouble efforts to ensure the anti-corruption reforms are institutionalized and ensure more professionals are appointed to key bodies. Fighting corruption generates savings for the people,” said Lim.

'UMNO 1 Malaysia bohong seluruh rakyat Malaysia’


™ kaasiii peecaaahhh laaaaaa........®

!!" MEMBUJUR LALU MELINTANG PATAH ""!!
http://zulmamakpng.blogspot.com/
" LAWAN TETAP LAWAN...!!!!, SUARA RAKYAT, SUARA KERAMAT...!!!

Ulasan

Nangkubai berkata…
Nama pun Umno Cap Ayam..Memang kaki pembohong,sedangkan Transparency International Malaysia (TIM)kata malaysia buat tak kisah pasai rasuah..mungkin sbb pak menteri mereka kaki rasuah..senang cerita!!

Bro..sudi kiranya link blog gua ni..
http://sendiri-mau-ingatlah.blogspot.com
Malaysian berkata…
[E3] RPK Speaks His Mind - Pengalaman Semasa Dalam Kurungan ISA Pertama
Latest Raja Petra Video With Bahasa Translation @ GoMalaysian.Blogspot.Com
Video Terbaru Raja Petra Hanya @ GoMalaysian.Blogspot.Com

Untuk Video Yang Lepas
[E1] RPK Speaks His Mind - Surat Sumpah Altantuya
http://gomalaysian.blogspot.com/2009/09/rpk-speaks-his-mind-altantuya-statutory.html

[E2] RPK Speaks His Mind - Menghina Islam? Tolonglah!
http://gomalaysian.blogspot.com/2009/09/episod-2-rpk-speaks-his-mind-menghina.html
bro!lu mengata org mmg pandai!gua percaya,hari ini lu mmg mewah jugak sebab ini Malaysia mmg sudah makmur dan sudah kaya.PEMERINTAHAN SAPE?? pkr,PAS???BARU SETAHUN JAGUNG???Woi!PEMERINTAHAN UMNO lu tau!!ORANG MELAYU tau!!!faham tak????apelah cetek sgt OTAK LU ORG???LU DAH PERNAH TAHAN PUNGGUNG KE KAT ABG LU TU???
NANGKUBAI!!Lu mmg NANGKUBAI SENGAL!!!DSAI kesayangan lu tu mmg GAY lu tau tak?Lu hanya dgr ckp2 org yg menteri tu rasuah,menteri ni rasuah!!hei nagkubai,lu pegi klang kat MPK tu,lu tanya dia org!!ORG PKR tu,XEVIER ke ape,skrg ni,sume keja kontrak ,org PAS DGN PKR je SAPU tau??MANA ADILNYA???????jawap2!!!!!
Unknown berkata…
Kenapa kita sebagai manusia yang adil perlu menghina sesama kita..klu benar kita BETUL kita x perlu memburuk2kan pihak lain. sesungguhnya ISLAM x pernah mengajar umatnya tersasar dari pegangan dan aqidah yang mulia..sememangnya manusia sekarang sudah lupa akan prinsip agama mereka yang sebenarnya.terlalu mengejar nama sehingga terlupa hari kepentingan hari esok..Salam

Catatan popular daripada blog ini

Forum Jelajah 10 Kota: Anwar On Trial - In the Face of Injustice, 15/1 Jumaat, 8mlm @ Masyarakat Penyayang Penang

Kes Datuk Seri Anwar sekali lagi mencabar keadilan Institusi Kehakiman Negara kita. Walaupun, terdapat banyak bukti Saiful Bukhari Azlan tidak diliwat oleh doktor, DSAI masih dihadap ke makhamah. Sementara itu, kes Qazaf terhadap Saiful pula diperlewatkan. Adakah semua ini berunsurkan politik? Forum ini akan membincangkan kes DSAI 1998 dan implikasinya terhadap kes DSAI 2010. Forum Jelajah 10 Kota: Anwar On Trial - In the Face of Injustice. Tarikh: 15hb Januari, 2010 (Jumaat) Masa: 9mlm Tempat: Kompleks Masyarakat Penyayang Pulau Pinang, (Sebelah rumah Governor) Panelis: 1. YB Sim Tze Tzin (Setiausaha Politik DSAI) 2. YB Yusmadi Yusoff (Peguam) 3. Azmi Abdul Hamid (President Teras) Pengerusi: YB Jason Ong Khan Lee Dianjur oleh Biro Komunikasi Parti Keadilan Pulau Pinang bersama Anwar Ibrahim Club Percuma! Semua Dijemput. http://www.anwaribrahimclub. com/land/10kota/ Minta Sebarkan melalui Email, Blog, Facebook dan Twitter. Dear friends, Datuk Seri Anwar Ibrahim Sodomy Trial II

Banjir Kilat Di Sg Dua

Hujan yang turun dengan lebat pagi tadi telah menyebabkan beberapa kawasan di sekitar Pulau Pinang telah mengalami banjir kilat termasuk di Sg Dua berhampiran USM. Beberapa kenderaan juga telah ditengelami air yang telah naik secara mendadak dari limpahan air dari tasik USM Sebentar Lagi YB Raveen Adun Batu Uban dan YB Sim Adun Pantai Jerjak yang juga Ketua Cabang Keadilan Bayan Baru serta pegawai dari MPPP dan JPS akan melakukan lawatan ke kawasan yang terlibat.

KEJADIAN KAD PENGENALAN DIGUNAKAN OLEH PENGUNDI HANTU DI SELURUH MALAYSIA

Mulai hari ini, #siasatpru13 akan mula menampilkan bukti-bukti yang mengesahkan bahawa Pilihanraya Umum ke-13 dicemari dengan penipuan dan penyelewengan terancang yang berleluasa di seluruh negara. Setiap minggu, #siasatpru13 akan mengadakan 2-3 sidang media untuk membawa bukti ini kepada rakyat. Selain dari bukti-bukti yang ditunjukkan, #siasatpru13 juga akan membawa saksi-saksi terbabit untuk menampil memberikan keterangan. Penyelewengan yang paling berleluasa adalah kehadiran pengundi hantu yang berpunca dari daftar pengundi yang tidak bersih. Perkara ini membayangkan kelemahan dan mungkin keterlibatan dua badan yang bertanggungjawab, iaitu Suruhanjaya Pilihanraya dan Jabatan Pendaftaran Negara. Kehadiran pengundi hantu membawa impak yang besar yang meruntuhkan keyakinan rakyat kepada integrity keputusan PRU13. Apabila pengundi hantu wujud, segala keputusan – dari undi majoriti, peratusan keluar mengundi, pola pengundian mengikut saluran dan la