Rabu, 1 Jun 2016

Penggunaan voc ( vehicle ownership certificate) mengantikan geran Kenderaan mulai hari ini.

Mulai harini 1 jun 2016. Jpj tidak lagi mengeluarkan geran or geran salinan yg hilang kerana pd hari ini telah mula kuatkuasa penggunaan voc ( vehicle ownership certificate) di mana dgn pengunaan voc ini. Tiada lagi cetakan blkg geran slps renew roadtax di jpj.

 Sekiranya tuan/puan memerlukan maklumat kenderaan kerana geran asal telah hilang, tuan/puan di sarankan ke jpj berdekatan utk membeli maklumat kenderaan (rm20) tuan/puan sendiri (tak bole wakil). Dan panjangkan kpd pihak insuran 1 salinan utk renew insurans atau claim insurans.

Untuk makluman juga, pd 1 sept 2016 nanti, jpj akan laksanankan pembaharuan roadtax tanpa geran secara total di mana owner/ wakil yg hadir utk renew perlu thumb sebagai liabiliti yg bertanggungjawab  merenew roadtax sesuatu kenderaan bg tujuan keselamatan dan mengelakkan berleluasa penggunaan kenderaan klon.

Dan pada 1 jan 2017 nnt, jpj akan war2 kan pertukaran geran lama kepada voc secara sukarela di mana2 jpj.  Sekian utk makluman dan info.

Info dari fb Mustafa Kamal

Luka Rakyat

Rakyat itu selalu diam, tapi ia pencatat dan tidak pernah lupa, rakyat itu seperti naga, melingkar dengan berat badan dan diam dalam kehenin...